Familjen Mankler

• Comments(0)//blogg.mankler.se/#post920

Hemma från Thailand

2012 ThailandPosted by Eva Mankler 2012-12-29 06:19:44
Nu är vi hemma från en 2 veckors underbar semester i Thailand. Vi åkte onsdagen den 12 december och kom hem i torsdags kväll. Det var första gången som vi var bortresta på självaste julafton. Det var lite blandade känslor måste jag säga. Det var skönt att slippa all julstress med matlagning, julklappshandling, städning etc, samtidigt som jag saknade julkänslan lite grann.

Resan ner gick bra, även om det tar lång tid.

Lunch på Arlanda

Det gick över förväntan med barnen. Amanda blev lite åksjuk den sista timmen så hon kräktes. :(

Väl framme på Phukets flygplats så fick vi väskorna ganska fort. Sen därifrån var det ca 45 minuters bussresa till hotellet. Vi kom fram kl 8 på morgonen, thailändsk tid. Vi fick inte våra rum då, utan först till lunch. Vi gick till poolen och badade. Sen blev det lunch på La Tasca.

När vi väl fick våra rum så packade vi upp alla kläder och grejer. Det var jättefina rum/lägenheter. Mamma och pappa hade en enrumssvit, brorsan en egen och vi hade en tvårumssvit, så tjejerna fick ett eget rum och Rasmus sov i bäddsoffa i vårt rum. Stora, rymliga och fräscha rum.

Amandas och Johannas rum

Stora rummet

Stora badrummet

Pentryt

Vi har badat mycket, vi har nog aldrig badat så mycket i havet på någon semester som vi gjort på denna. Inte konstigt eftersom hotellet låg i stort sett på stranden. Stranden var jättelång och fin. Så himla skön och mjuk sand. Det bästa var att den inte alls blev så där varm som sanden i Turkiet blir. Där kunde man ju knappt gå på den utan att bränna fötterna.

Poolområdet var också helt otroligt. 6 olika pooler, varav vi hade en som mest höll till i.

Vi åt ingenting på hotellets restaurang Fino, men däremot på La Tasca, som hade jättegod mat - både thaimat och internationellt. Det blev nog ungefär så att vi åt varannan kväll på La Tasca och varannan kväll ute på andra restauranger.

Banana Split på hotellet

Vi släppte upp en rislykta

Daniel sover vid poolen

Kyckling, nudlar och grönsaker på "Alex & Luna"

Take away lunch från "La Tasca"

Pappa och brorsan "matchade varandra" en kväll

2 gånger var vi iväg med Longtailbåt då vi snorklade bland häftiga akvariefiskar och badade vid en strand som hette Banana Beach. Barnen tyckte också att det var superhäftigt att snorkla. Det var en riktig upplevelse, bäst på hela semestern.

Några kvällar tog vi tuk-tuk/taxi in till Bangtao Centrum. Det var inte så långt, men det var inte direkt någon väg dit som man gick på med barnen. En tuk-tuk kostade 25 kr, så det var det ju värt. ;) Där åt vi på en svenskägd restaurang som heter "Mamma Mia". De hade underbart gott kött. Några av oss åt oxfilé och några åt spareribs. Vi åt där även på julafton. Då bjöds vi på egentillverkad glögg som var jättegod. Sen en annan kväll var vi på restaurang "Ricohs", den var inte alls lika bra. Köttet var segt och servicen inte så bra. Där räckte det att äta en gång. En favorit på stranden var "Alex & Luna". Där hade de jättegod thaimat - och billig. En rätt med nudlar, kyckling och grönsaker som bl a jag och Amanda åt kostade 30 kr.

En kväll åkte vi taxi till Kamala Beach. Det tog ca 15 minuter. Där åt vi på en restaurang som låg direkt på stranden - "Deng´s". Där åt vi semesterns billigaste middag. Ca 400 kr för alla oss 8 med mat och dryck. Helt otroligt! God var den också!

Vi upplevde en väldigt annorlunda julafton som bestod av bl a elefantridning. Vi var iväg på ett safari (www.siamsafari.com). När vi kom hem så blev det härligt bad i det 30-gradiga havet.

På julafton åkte vi till restaurang "Mamma Mia" och åt oxfilé och bjöds på glögg

När det gäller vädret så har det varit väääldigt omväxlande. Det har inte varit många dagar där det varit sol hela dagen. Det har varit en hel del regn och även lite åskoväder. Sista dagarna hade vi stekande hett och strålande sol. Skönt att få avsluta med toppväder! ;)

Flygresan hem var nästintill en mardröm. För Johanna och Rasmus gick det jättebra - inget gnäll eller tjafs, men för Amanda var det mindre kul. Hon var åksjuk typ hela resan. Vi köpte åksjukepiller på apoteket i Thailand för vi tänkte att de kanske var starkare och skulle funka bättre, men tyvärr gjorde de inte det. Amanda blev näsan sämre. Läste sedan på nätet om biverkningar när vi googlade på namnet, och då var de inte så roliga - biverkningarna alltså. Så vi vet inte riktigt om det var bara åksjuka eller även en kombination av biverkningar av tabletterna. Stackars Amanda!!!

Nu är vi hemma igen och gårdagen bestod av tvätt, tvätt, tvätt, tvätt och storhandling.