Familjen Mankler

Kreta

2012 KretaPosted by Eva Mankler 2012-07-10 07:19:11
Mamma och jag hade det jättebra på Kreta!!! Det var soligt och varmt varje dag. Det enda negativa var väl att det blåste så pass mycket att det var så stora vågor. Det ledde till röd flagg på stranden och vi kunde inte bada i havet så mycket som vi hade hoppats på. Badade lite vid poolen, men där å andra sidan så fläktade det ingenting, så vi låg vid stranden alla dagar. Det fanns en dusch där som vi svalkade oss med mellan varven. Det var ju dock skönt att det fläktade så pass för det gjorde ju att man inte kände hur varmt det var. :)

Hotellet vi bodde på var fint och helt ok. Jättefin balkong med skugga på eftermiddagen/kvällen. Skönt! Vi bodde i en enrumslägenhet som var ljus och fräsch. Det fanns det vi behövde. Varsin säng, bord, badrum litet pentry med spis och kylskåp. Kors i taket så fanns det bra med varmvatten och ordentligt tryck i duschen. Annars brukar man ju nästan få "skaka ur" vattnet ur duschslangen. ;)

Resorna både ner och hem gick hur bra som helst. Inga förseningar och allt flöt på bra.

På tisdagen så var vi iväg på en båttur med ett "piratskepp" i Souda-bukten. Det var jättemysigt! Då kunde vi bada från både i alldeles turkost hav. Sen gjorde vi ett stopp på en strand - Marathi , där vi åt lunch och badade. Härligt!

På onsdagen, alltså sista dagen innan vi skulle åka hem, så var det lugnt i havet nere vid stranden, så då kunde vi bada. Mamma badade jättemycket den dagen! Det gäller att passa på!

Maten som vi har ätit var god. Mamma åt en del grekiska specialiteter medan jag åt mest souvlaki och så lite kyckling eller fläskfilé med olika såser. Gott! Vi provade på olika restauranger men hittade en favorit - "Almyras". Den låg på höjden upp mot gamla Platanias och utsikten och solnedgången var helt underbar. Här åt vi 3 kvällar, mest för själva atmosfären. Maten var så klart god också! ;)

Till lunch åt vi grekisk sallad och toast eller omelett. Vi åt på en snackbar som heter Angela nere vid stranden. Jättegod mat och jättetrevlig personal!

Tack mamma för en härlig vecka!!!

Nedan följer lite bilder som är tagna med mobilen.

Flygplanet som vi flög ner med