Familjen Mankler

Kos

Kos 2014Posted by Eva Mankler 2014-06-07 06:09:20
I onsdags kom Daniel och jag hem efter en härlig och avkopplande vecka på Kos. Vi åkte med Apollo och bodde i orten Lambi, som ligger ca 1 km norr om Kos Stad. Hotellet vi bodde på hette Aegean Blu. Det var nyrenoverat och jättefräscht. Ca 100 m till stranden.

Nyss landat, i bussen till hotellet

Lite öl och bubbel på balkongen

Promenad in till Kos stad, första kvällen
Enorm bouganvilla
Första middagen - det blev souvlaki
Hippokrates-trädet
Drink nere på Blue Phoenix - Mojito

Vår 2-rumslägenhet
Första frukosten på balkongenNere på stranden så hade de de skönaste solstolarna ever. :) Det var en tjock madrass med kudde på och sedan så var det vinkelbara/böjbara parasoll. Perfekt! 6 euro/dag för 2 stolar och parasoll.

Stranden och de sköna solstolarnaVid stranden så låg en jättebra restaurang - Blue Phoenix. Där åt vi lunch varje dag som vi var på stranden. Det blev typ samma lunch varje dag - vitlöksbröd, tzatziki, grekisk sallad och en omelett. Detta delade vi på. Mums!

Jag tar ett dopp
Supergoda jordgubbar
Medhavd drink på stranden :)

Kos stad
Vi hyrde cyklar hela veckan. Då Kos är en ganska platt ö så funkar det perfekt att ta sig runt med cykel. Har aldrig tidigare varit på ett ställe där typ alla cyklar. :) Det tog oss knappt 5 minuter att cykla in till stan/hem från stan på kvällarna. Jättesmidigt!!!

Hämtat ut cyklarna för veckan
Middag på "Zorbas"
Supergod pizza på en italiensk restaurangSista dagen innan hemfärd så åkte vi på en båtutflykt, som tog oss till 3 öar - Pserimos, Kalymnos och Plati. Tyvärr så var det sämsta vädret på hela veckan just den här dagen. Molnigt, blåsigt och lite regnigt, så det blev dessvärre ingen skön solig dag på havet. :( Vi fick dock se lite grann. Första stoppet var ön Pserimos. Där vi var ungefär en timme. Vi tog en fika på ett café på stranden. När vi kom ombord på båten igen så bjöds det på lunch, grillspett, sallad, tzatziki och bröd. Gott!

Den båt vi åkte på utflykt med sista dagen - "Poseidon". Här i hamnen på Pserimos.
Farbror med stora tvättsvampar
Sen drog vi vidare mot Kalymnos där vi fick följa med till en "fabrik" där de gjorde i ordning de tvättsvampar som ön är känd för. Sen gick vi runt en sväng i staden och kollade. Tog varsin cappucino på ett fik.

Kalymnos
Sista stoppet för dagen blev ett badstopp vid ön Plati, där vi aldrig gick i land. Då vädret inte var det bästa så blev det inget bad för vår del. Det var lite kallt så man var inte speciellt badsugen. ;)

PlatiVi hittade en bar inne i hamnen - "Fikos bar", där vi drack drinkar varje kväll som vi var in till hamnen. Det blev både Strawberry Daquiri och Strawberry Mojito - en ny favorit.
Vi träffade ett par som vi umgicks lite med. De 2 sista kvällarna åt vi middag tillsammans. Gunilla och P-A från Borås. Mycket trevliga!!! Sista kvällen blev det lite champagne innan middagen.
Barnen har varit hos mormor och morfar samt hos farmor och farfar när vi var borta. Onsdag till söndag på landet med mormor/morfar och söndag till onsdag hos farmor/farfar, när de gick i skolan. Allt har gått jättebra och vi är enormt tacksamma för all den hjälp vi fått!!!