Familjen Mankler

Husvagnssemester del 2

Husvagnssemester 2014Posted by Eva Mankler 2014-08-05 09:53:19

En dag hyrde vi badbåt vilket var kul!

På kvällarna umgicks vi mycket med våra närmsta grannar som var "säsongare", d v s de hade sin husvagn uppställd hela säsongen och hade haft det i ca 40 år. Vi hade så kul och mysigt på kvällarna!!! Barnen lekte och vi vuxna satt och snackade och "drinkade". :)
En kväll var vi iväg på en annan camping på glassprovning av Siaglass. Kul!

Sista kvällen på Öland så lånade grannen ihop cyklar till oss alla så cyklade vi in till Borgholm och åt middag på en restaurang som heter "Pappa Blå". Mysigt ställe vid Socitetsparken och god och prisvärd mat! Perfekt väg att cykla in, bara platt hela vägen. Efter middagen så ville Rasmus springa i en sådan där luftfylld plastboll på vatten så det gjorde han. Modigt! Jag skulle inte våga, skulle känna mig helt instängd. Det var dock svårt att ta sig framåt!
När vi kom hem från Borgholm så började vi riva ner tältet och packa undan våra grejer, för att försöka vara så klara som möjligt på torsdag morgonen då vi skulle dra vidare till Falkenberg.
Strax före 10 sa vi adjö till våra härliga grannar och åkte vidare mot nya äventyr - nu på Västkusten. Det var med tårar i ögonen som jag satte mig i bilen. Resan "över landet" var ca 32 mil och gick jättebra! Vi stannade på Mc Donalds i Växjö och åt lunch. Sedan sov både Johanna och Rasmus en bra stund! Vi kom fram till Hansagårds camping efter ungefär 5 timmar. Det var en fin camping, bra och plana platser och enkelt att "backa in på". Dock så var det inte lika bra som på Öland. Stranden var inte alls lika bra och i duscharna var man tvungen att ha en-kronor, så det blev ett himla fipplande med dessa mynt när man skulle duscha. En fördel med denna camping eller med Västkusten öht, var ju att vi kunde fiska krabbor. Det har vi aldrig gjort tidigare och det var ju hur kul som helst!!!!! Så det sysselsatte vi oss med många timmar. :)
En dag åkte vi till Ullared och shoppade. Barnen (främst tjejerna) tyckte det var jättekul!
Rasmus och Daniel shoppade lite fiskegrejer, tjejerna lite kläder, Daniel fick lite kläder och så lite hygienartiklar. Jag hittade ingenting till mig själv eller kollade inte direkt heller. Ska ju dit i höst så kollar på grejer till mig då. :) Det var ganska mycket folk inne på varuhuset, men det var varken kö in eller kö i kassorna när vi skulle betala, så det kändes helt okej.

På söndagen åkte vi till Liseberg tillsammans med Markus, Susann och barnen. Vi möttes upp på motorvägen. :) Vi hade en heldag där med både en massa skratt och lite tjafs (trötta och hungriga barn i en klibbig värme). Det var ganska mycket folk så till vissa grejer var det lite längre köer. Våra barn åkte mer än vad vi trodde de skulle göra. Alla åkte Lisebergsbanan och Rasmus tyckte den var så kul så han åkte den 2 gånger. Sedan fastnade de för de snurrande bilarna - "Jukebox". Så den åkte de många gånger. Jag åkte den en gång och tyckte att den var typ 10 gånger värre en Lisebergsbanan, för den snurrade ju så himla dant. ;)
Jag och min supervinst - 2 st Center á 78 gram
På tisdagen åkte vi till Halmstad och hälsade på Markus och Susann i hennes föräldrars sommarställe.
Det blev en stund på stranden och sedan så mös och grillade vi hemma hos dem. Vi sov över till onsdag då vi åkte hem efter frukost - för att börja packa ihop allt inför hemresan på torsdagen.
På onsdagskvällen åkte vi till Varberg och kollade på Diggiloo. Köpte biljetter för rätt länge sedan till det. Det var mysigt och bra, men jag trodde nog att det skulle vara bättre. Vi hade med oss pastasallad och bröd som vi åt i gröngräset - mysigt! Vi hade lite otur så under en kort stund kom det lite regn, så då blev man nästan lite kall. Vi var hemma igen på campingen strax efter 23.
På torsdag morgon kom vi väg runt 9.30 och hade då 45 mil att köra hemåt.
Första och enda stoppet gjorde vi mellan Jönköping och Gränna, på en rastplats. Där åt vi pastasallad till lunch och sen drog vi vidare. Resan gick hur bra som helst! Både Johanna och Rasmus somnade. Rasse sov ca 2 timmar. Jag slumrade också till en stund. :)
Väl hemma igen, i underbar värme, så blev det till att packa ur husvagnen, packa upp allt, tvätta, tvätta, tvätta och tvätta.

Borta bra men hemma bäst!

Jag trodde dock att jag skulle ha en mycket större hemlängtan efter nästan 3 veckor borta, men faktiskt inte. Hade vi vetat hur bra det var på Öland så hade vi stannat där i 3 veckor. Inför nästa år så blir det eventuellt en säsongsplats där.....

//E

• Comments(0)//blogg.mankler.se/#post1135

Husvagnssemester

Husvagnssemester 2014Posted by Eva Mankler 2014-08-02 06:56:13

I torsdags kom vi hem efter 18 dagar i husvagn. Vi har haft det såååå bra - bästa semestern i Sverige som vi någonsin haft!!! Vi började med 11 nätter på Öland, på Köpingbadens camping i Köpingsvik.

Nu kör vi!!!
Lunchpaus i Kårtorp - medhavd pastasallad
När vi kom ner så var det dåligt väder, spöregn. Då kändes det mindre kul.

När det sedan dessutom visade sig att vattenpumpen i husvagnen inte funkade så kändes det ännu mindre kul. Vi kom ju ner på söndag eftermiddag (13/7). Så på måndagen åkte vi in till Kalmar, ca 3,5 mil, till en husvagnsbutik och köpte en ny vattenpump. Kostade runt 400 kr så det var inte så farligt. Sedan så åkte vi in till Kalmar Centrum. Gick en sväng i Stadsparken och kollade på alla de olika träd som växer där. Barnen sprang runt och lekte bland dem. Gick förbi Kalmar Slott och sedan blev det en lunch på "Byttan" som också ligger i Stadsparken. Efter lunchen gick in till själva centrum och köpte varsin glass på ett särskilt Ben & Jerrys café - mums! Gick förbi Systembolaget också och handlade lite...

Kalmar Slott
StadsparkenDaniel fixar vattenpumpenMiddagslagning pågår

När vi kom hem från Kalmar så meckade Daniel med vattenpumpen och till slut så funkade det - härligt!

Andra dagen var det lite halvdåligt väder men sedan kom det underbara vädret och värmen. Vi låg på stranden, solade, badade, fångade maneter och fiskar i håv, läste, kryssade och bara slappade. Vilken underbar strand det är i Köpingsvik. Närmare utomlandskänsla i Sverige är nog svårt att få! ;)

En av dagarna åkte vi till fyren Långe Erik på norra Öland. Vacker väg att åka dit så vi fick se en hel del, bl a en kossa på rymmen. :)
Utsikten från fyren var jättefin. Vi hade med oss lite fika som vi åt nedanför fyren.
På vägen hem stannade vi i Löttorp och åt lunch på en pizzeria. Tyvärr så var det typ getinginvasion då så det blev lite jobbigt!

• Comments(0)//blogg.mankler.se/#post1133

Paradiset

Husvagnssemester 2014Posted by Eva Mankler 2014-08-02 06:46:46
Vi har nog hittat vårt paradis i Sverige - Köpingsvik på Öland!
Hade vi vetat hur bra det skulle bli på Öland med toppenväder, bra camping, underbar strand och underbara grannar så hade vi nog stannat där i 3 veckor! Vi åker definitivt tillbaka nästa år och då eventuellt som "säsongare". <3