Familjen Mankler

Semestern slut - jobbar igen

Husvagnssemester 2015Posted by Eva Mankler 2015-08-14 07:04:32
Och så har 4 veckors semester + första jobbveckan (nästan i alla fall) passerat!

Det är den 14 augusti - hej och hå vad tiden går! Daniel och jag började jobba i måndags. I söndags åkte vi och lämnade barnen på landet hos mormor och morfar. Idag kommer de hem igen. smiley Skolan börjar på onsdag nästa vecka.

* Ö L A N D *

Onsdagen den 15 juli åkte vi till Öland med husvagnen. Vi kom iväg 09.15 och det tog ganska precis 6 timmar ner.
Vi gjorde ett lunchstopp i Kårtorp - samma rastplats som förra året. Mysigt! Det blev medhavd pastasallad - mums!
Solen sken när vi åkte och var med oss hela vägen till Öland.

Vår plats var jättebra (nr 135) - en hörnplats på "second row", alltså på raden precis bakom de som ligger närmast stranden. Det var lite tight att få plats med bilen också så vi hyrde en parkeringsplats för 500 kr för hela säsongen, uppe vid receptionen - perfekt! Uppsättningen av tältet och installation av alla grejer gick jättebra! Det är så skönt när allt är på plats och man kan sätta sig och pusta ut och njuta av att det är semester.
Det blev sååå bra med kylen, frysen och micron vi köpte nytt för i år. En bänkskiva uppe på kyl och frys så fick ugn, micro och kaffemaskin plats - toppen!
De första dagarna hade vi kanonväder - sol och hyfsat varmt. Dock var det väldigt kallt i vattnet. Barnen badade en del men inte Daniel och jag. Jag har inte badat en enda gång på hela sommaren. ;)
Även i år så var solnedgångarna magiska! Vissa kvällar var det så vackert så det nästan gjorde ont. :)
Burkmojito vs "riktig" mojito = 0-1
Perfekt husvagnslunch - varma mackor!En kväll cyklade vi till Borgholm med Noah, Lars-Göran och Marita. Vi cyklade förbi Solliden och slottsruinen - så vackert!
På söndagen (19/7) så kom Mackan, Susann och killarna ner. De kom på eftermiddagen, så vi hjälpte till att sätta upp deras tält. Det var snabbt gjort när man är så många. Vi grillade och åt tillsammans - så mysigt!

På måndagen (20/7) åkte vi alla in till Kalmar en sväng. Kollade lite i köpcentret Baronen och åt lunch på Mc Donalds. Efter det åkte vi till köpcentret Giraffen där vi bl a storhandlade på Ica Maxi och Systembolaget. Sedan blev det en sväng in på Jula också.

Räkor blev det till middag för oss vuxna en kväll. Då åt barnen tacos.
Dagarna gick och vädret var väl si så där. Sol ibland, varvat med moln, blåst och lite regn. Inga direkta "strandhängardagar". Alla barnen hade sina cyklar med sig så det blev en massa cyklande för dem - perfekt!

En dag cyklade vi in allihopa till Borgholm. Åt glass och gick och strosade och kollade lite i affärer.

Sedan så cyklade jag och Susann in till Ica i Borgholm en dag, Daniel och Mackan cyklade in till Systembolaget en annan dag.

Tvätta gjorde vi några gånger under de 3 veckor vi var där. Så bra att det finns tvättstuga, med 3 maskiner och 2 tumlare.
Torsdagen den 23/7 var det på kvällen dags för oss alla att gå på Digigloo i Idrottsparken. Vi hade sådan tur med vädret - sol och blå himmel. Vi hade med oss picnic som vi åt där. Showen var jättebra och Martin Stenmarck var nog typ bäst!!!
Susann lärde oss ett nytt kortspel - "En kort och en lång". Det var skitkul! Påminner lite om Gin Rummey / 500. Man ska samla x antal stegar och triss för varje omgång. Efter vi lärt oss det så satt vi vuxna varje kväll och spelade det! :)
Våra älsklingar!Varmrökt lax, färskpotatis och romsås - slurp!
Onsdagen den 29/7 var det dags för Susann och dem att dra vidare. :( De åkte till hennes föräldrar i Halmstad. Det blev lite tomt när de försvann. Vädret fortsatte att vara lite omväxlande.

Vi åkte upp till "Evas kroppkakor" en av dagarna och köpte just kroppkakor - Daniel ville prova, och så köpte vi varmrökt lax och deras egengjorda romsås. Vi hade ätit det till middag en av dagarna med Susann och Mackan och det var sååå gott - laxen och det alltså. Daniel tyckte även kroppkakorna var goda - inte jag. För mycket kryddpeppar för min smak och så är det lite "gummikonsistens" på potatisdegen. Amanda smakade och tyckte det var gott. :)
Vädret blev bättre och bättre så de sista kanske 4 dagarna hade vi kanonväder. Vi solade och hängde med Charlotte, Marita, Lars-Göran och barnen. En kväll tog vi en kvällspromenad uppe på Allvaret (uppe på höjden ovanför campingen) - så mysigt och vackert.
Näst sista dagen började vi packa ihop våra grejer. När det gäller tältet så tog vi ner allt utom själva taket, det packade vi ner på morgonen när vi åkte.

Sista kvällen åkte vi in till Borgholm och åt på "Pappa Blå" - med Lars-Göran och dem. Jättegott! Jag åt en Club Sandwich, Daniel åt en ädelostburgare, A + J åt hamburgare och R åt en jättegod pizza. :)

Vi gick upp hyfsat tidigt på hemresedagen, Daniel och jag i alla fall. Packade ihop det sista. Tältet fick sitta uppe i det längsta då det var fuktigt efter nattens dagg typ. Vi sa hej då till våra härliga Blekingevänner och rullade ut från campingen 10.00 - som planerat.
Resan hem gick bra! Det blev ett lunchstopp i Tindered. Vi hade med oss varmkorv i mattermos och korvbröd. Sedan blev det raka spåret hem. Tog ca 5,5 timme hem.
Väl hemma så blev det pizza från pizzerian till middag och sedan började "det roliga" med att packa in grejer från husvagnen.

Tror det tog ca 2 dagar innan allt var inne, lakan och handdukar var tvättade, sängarna var bäddade igen och husvagnen var städad. Puuhh! Det är inte alls lika roligt att packa ur husvagnen som det är att packa i den. :)

Vi kan konstatera att vi även i år har haft en helt underbar semester på Öland - på Köpingbadens camping och att vi med största sannolikhet återvänder även nästa år!

Så klart har ju inte vädret varit lika bra som förra året men förra året var ju extremt bra. Vi kan väl trösta oss med att det typ har varit likadant i hela landet så det hade inte spelat någon roll om vi åkt någon annanstans.