Familjen Mankler

Öland 2016

Husvagnssemester 2016Posted by Eva Mankler 2016-08-07 07:40:58
Vi har haft en 3 veckor + 1 dag toppensemester med kanonväder och härligt sällskap.

Vi åkte som sagt ner onsdagen den 13 juli. Vi startade hemifrån vid strax före kl 9 och var nere vid 15 ungefär. Vi stannande som vanligt i Kårtorp och åt medhavd lunch - pastasallad.
Det är en viss känsla när man kommer till Ölandsbron - som att "komma hem" på något sätt - hem till "vår semesterplats". :)
Efter att ha fixat i ordning tält och möbler och allt så var det dags för lite bubbel.
Sedan fick vi njuta av den här utsikten - som vi har längtat efter den!När vi kom ner var våra kära kompisar och grannar från Karlshamn där så då umgicks vi en hel del med dem. En dag åkte vi till Borgholms slottsruin och gick runt där - mysigt!
Tänk att vi har fått vakna upp till denna vy så många dagar - helt fantastiskt! Vi bodde på plats nr 22 - en strandplats. Den platsen var helt suverän, så den tar vi gärna nästa år också. :)
På måndagen sen kom Linda och tjejerna ner och tältade några dagar. De var kvar tills på fredagen. Vilken tur vi hade med vädret! Inget regn alls under dessa dagar!
En dag cyklade vi till Borgholm och åt glass.En dag åt vi varmrökt lax, färskpotatis och romsås samt kroppkakor från "Evas kroppkakor". Så fantastisk god lax!!!
Innan vi åkte ner till Öland så gjorde Daniel om vår gamla fotpall till husvagnen till ett rejält drickabord. Så där lagom högt när man sitter i brassestolar. Det blev såååå bra!!!
På torsdag eftermiddag så kom Fredde ner med motorcykeln, så vi åt god middag och hade en trevlig kväll.
Sedan på fredag förmiddag så var det dags för dem att bege sig hemåt igen.

Lite senare samma dag så kom Markus, Susann och killarna och stannade en vecka. Härligt! Till och med jag har badat i år - flera gånger dessutom. Hahaha! Vi kanske har haft lite regn vid ett fåtal tillfällen men inget som har hållit i sig mer än en halv dag i sträck - jätteskönt! Vi har solat, badat, spelat kort, ätit och druckit gott.
Amanda körde lite manikyr och pedikyr en dag på oss som ville. :) Här är det Susann som får naglarna målade.Under vår sista vecka så satt jag och Daniel några kvällar i förtältet med tända ljus och kollade på lite serier på iPaden innan vi gick och la oss - mysigt!

En dag åkte vi till Källa glassgård med Marita, Lars-Göran och Noah. Ojojoj vilka glassar - nästan i stil med Söderköping. Vi beställde varsin glass och det hade nog räckt med att dela på 2-3 stycken. Alla lämnade utom Daniel. :) 515 kr gick det kalaset på..... Kan säga att det fick bli den dagens lunch. ;)På tisdagen, vår sista vecka, så tog vi en sväng in till Kalmar. Mysigt att gå där och strosa lite. Vi shoppade lite och åt lunch, på samma thaibufféställe som förra året - gott och prisvärt!På kvällen samma dag så cyklade vi in till Borgholm med Marita, Lars-Göran och Noah. Vi åt middag på "Pappa Blå". Det hör till traditionerna att göra det en gång per semester, tillsammans med dem. Daniel åt en ädelostburgare, jag en Club Sandwich, Amanda åt fläskfilé och pommes och Johanna och Rasmus åt baby back ribs med pommes. Mums!
På torsdagen åkte våra Karlshamnsvänner hem och vi började packa ner alla våra grejer för att också bege oss hemåt. Vi rullade ut från campingen kl 13.00. Då hade vi fixat varmkorv och bröd med oss som vi åt i bilen. Sen gjorde vi ett glass- och toastopp i Kårtorp och sträckte lite på benen, sen körde vi raka spåret hemåt. Vi kom hem vid 19 och då åkte jag direkt upp till Cuoco Pazzo och köpte med oss middag hem.
Tack för ännu en fantastisk Ölandssemester! Det känns konstigt nu när det är över samtidigt som det är skönt att komma hem! Vi kommer nog tillbaka nästa år igen!